Consistentie, onderscheidenheid en herkenbaarheid zijn de belangrijkste elementen voor een sterke merkidentiteit.
Van de website en zijn visuele componenten tot het design met alle wegen van communicatie. Het klink heel erg voor de hand liggend, echter zijn er veel bedrijven waarbij dit niet op elkaar is afgestemd. De verbinding tussen het merkconcept en de visuele presentatie is vaak niet hecht genoeg. Door middel van dit artikel leg ik jou uit waarom branding essentieel is voor jouw bedrijf. Hierbij geef ik je tips hoe je in vier stappen naar een sterk en herkenbaar merk kunt gaan.
Met Branding kan je een unieke positie aannemen voor jouw doelgroep. Met een kritische blik, een sterkte merkpositionering, een uniek concept en een consistente huisstijl kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf een positieve groei doormaakt.
Daarnaast creëer je met een sterke merkidentiteit meer betrokkenheid en bouw je klantrelaties en loyaliteit op. Als je dit goed doet wordt de interesse voor je product of dienst vergroot en verminderd het belang van de prijs. Een sterk merk laat je niet alleen opvallen, maar stuurt ook het gehele bedrijf. Een duidelijk merkconcept zorgt namelijk voor een gezamenlijk doel.
Tip 1 | Een kritische blik
Een merk heeft de meeste overtuigingskracht als het een in elkaar verweven geheel is. Voordat je met branding aan de slag gaat, is het belangrijk om jouw merk eens goed onder de loep te nemen. Je komt er achter waar kansen liggen, als je kritisch naar je merk durft te kijken. Straalt jouw merk ook echt uit waar het voor staat? Willen klanten met jouw merk geassocieerd worden?
Ben je wie je zegt dat je bent? Dit soort vragen helpen om hier eens goed van een afstand naar te kijken. Denk hierbij in de breedste vorm, van huisstijl tot sociale kanalen, medewerkers en de inrichting van een kantoor.
Tip 2 | Merkpositionering
Nadat er kritisch ingezoomd is op knelpunten kan je aan de slag! Bij merkpositionering draait het allemaal om hóe jij jouw merk in de markt gaat zetten. Zie het als een vertrekpunt voor alle communicatie rondom branding. Succesvolle merken zijn herkenbaar en positioneren zich origineel en consistent. Met merkpositionering wil je een verbinding creëren tussen jouw merk en de doelgroep. Zorg dat bij deze stap een aantal dingen helder zijn. Wie is je doelgroep? En wat zijn hun behoeften? Waarom koopt de doelgroep juist jouw dienst of product? Keuzes voor merken worden namelijk gemotiveerd door behoeften. Zodra je dit helder hebt kan je jouw merk scherp gaan positioneren.
Het is de bedoeling dat jouw merk een plek in gaat nemen in het hoofd en hart van jouw doelgroep. Koppel je merk daarom naast functionele waarden ook aan emotionele waarden. Dit zorgt voor een diepere verbinding, wat ervoor zorgt dat de doelgroep zich met jouw merk wil associëren.
Tip 3 | Wees uniek
Begrijp dat een merk de indruk is die je achterlaat bij klanten, nadat er contact is geweest. Je wilt natuurlijk niets liever dan, dat jouw merk opvalt en contact maken met de doelgroep. Hoe kan je de zichtbaarheid en herkenbaarheid van jouw merk verbeteren? Dit doe je door te differentiëren. Stap af van de volgzame mentaliteit en wees uniek! Hoe wil je er anders uitspringen als jouw boodschap en merkidentiteit hetzelfde is als die van jouw concurrenten? Een merk is pas sterk als je weet dat het ertoe doet, voor jezelf en anderen in deze samenleving.
Tip 4 | Zorg voor consistentie
Oké, je hebt een duidelijke visie gecreëerd, weet waarmee je aan de slag wilt gaan en welke middelen hiervoor nodig zijn. Om te groeien naar een sterk merk is het nu de lange adem die je nodig gaat hebben. Daar bedoel ik mee consistentie. Een sterk merk is naast herkenbaar en onderscheiden, ook consistent. Zorg dat je ook op de lange termijn blijft uitstralen waar je voor staat. Zo blijf je relevant voor de doelgroep. Dit zorgt voor het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten.
Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat branding op de lange termijn het meest effectief is op de groei van een bedrijf. Neem de tijd om dit slim en goed te doen. Branding wordt dan een sterk onderscheidende factor voor jouw bedrijf.