Hoe je kleuren marketing het beste kunt inzetten
Ons brein maakt onbewust een connectie met bepaalde kleuren. Je aandacht wordt getrokken door kleuren die je mooi vindt of herkent.
De kleur van je organisatie heeft een psychologisch effect in de bedrijfsmarketing. Bewust en onbewust speelt de kleur een rol in de belevingswereld van je klanten. De keuze van de kleur is dus erg van belang voor je bedrijf en de communicatie.
Tip 1 De keuze van kleur
De naamsbekendheid van je bedrijf, merk of product wordt verhoogd door de kleur. We herinneren ons als eerst de kleur van een product of merk, bijvoorbeeld de grote gele M langs de snelweg. De keuze van de consument hangt voor 85% af van het visuele aspect. Neem de tijd om de kleur te bepalen en begin daarna pas aan de vormgeving.
Tip 2 Soorten kleur
Kleuren hebben verschillende ‘temperaturen’ en dus ook verschillende effecten. Rood en geel zijn voorbeelden van warme kleuren. Een warme kleur stimuleert en zet aan tot actie. Blauw en groen zijn voorbeelden van koude kleuren. Een koude kleur heeft in het algemeen effect tot kalmeren, vertrouwen en positiviteit.
Binnen de zakelijke dienstverlening, waarin deze aspecten een belangrijke rol spelen, zal je dan ook zien dat deze “koude”
kleuren veelvoudig terugkomen. Bepaal wat jij als bedrijf wilt uitstralen en baseer hier ook je keuze op.
Tip 3 Een duidelijke huisstijl
Zorg voor een passend geheel, duidelijke huisstijl en de juist aansprekende kleuren. Maak gebruik van kleurwaardes om het zo specifiek mogelijk te maken. De consistentie van het kleur gebruik zal op den duur ook jouw doelgroep die kleur met jouw merk associëren.
Ga ook direct aan de slag met het bepalen van de juiste kleuren voor jouw huisstijl, via Adobe Kuler zet jij de eerste stappen. Mocht je vragen hebben dan horen we het graag?