25+ digital natives & 2 lovely dogs
De performance van een website speelt een grote rol als het gaat om de ‘online ervaring’. Bezoekers zijn sneller geneigd over te gaan tot aankoop of verder te lezen wanneer een website snel reageert.
Websites worden steeds vaker bezocht op mobiele telefoons. Mobiele telefoons maken vaak gebruik van een 3G/4G verbinding, welke niet altijd even snel zijn. Zo is de gemiddelde snelheid in Nederland ongeveer 60mbit, wat inhoudt dat ze een website downloaden met ongeveer 8,5 mb per seconde. Met een simpele rekensom komen we er dus al snel achter dat grote, interactieve websites met veel video’s en afbeeldingen al snel de neiging hebben om langzamer te zijn. Zo kost het laden van een website van 10 mb al snel 1.2 seconden – voor alleen het inladen (uitgezonderd van de andere zaken zoals het ophalen van het serveradres).
Of het nou om een blog, een informatieve website of een webshop gaat, de performance van je website maakt een groot deel uit van de eerste indruk. Is de snelheid van je website niet goed, dan haken mensen sneller af. Zo blijkt uit onderzoek van DoubleClick (Google) dat 53% van gebruikers op een mobiele telefoon de website verlaat als deze meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden.
Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat op websites die binnen 5 seconden laden de bezoekers gemiddeld 70% langer blijven, er 35% minder bounces zijn en er 25% meer advertenties getoond worden.
Hoewel dit niet voor elke website even relevant is, is het toch belangrijk. Door het bepalen van de gemiddelde laadtijd, het gemiddelde aantal bezoekers, de gemiddelde orderwaarde en de gemiddelde conversieratio is het gemakkelijk om te berekenen wat performance op kan leveren, of kan kosten. Met het gebruik van de Impact Calculator van Google komt je er snel achter wat elke extra seconde laadtijd je in het slechtste geval kan kosten.
Uitgezonderd van de kosten, is er nog een belangrijk aspect van performance. Namelijk de vindbaarheid van de website. De snelheid van een website hangt voor een groot deel samen met de positie in Google. Als de website langer dan 2 seconden nodig heeft om te laden, komt Googlebot minder vaak langs. Dit kan er weer voor zorgen dat nieuwe artikelen en/of producten pas later zichtbaar worden in Google.
Iedere website is uniek – wat ervoor zorgt dat er geen direct antwoord te geven is op deze vraag. Het optimaliseren van een website vraagt eigenlijk altijd om een maatwerk traject waarin we alle aspecten van de website bekijken. Natuurlijk zijn er wel een aantal zaken die altijd doorgevoerd kunnen worden:
*= Content delivery network – Dit netwerk zorgt ervoor dat alle statische zaken zoals afbeeldingen en stijlbladen vanaf een locatie in de buurt worden geserveerd. Dit is vooral interessant bij internationale applicaties en websites.
Het testen en onderzoeken van de performance van een website kan op verschillende manieren. De gemakkelijkste (en minst relevante) manier is door simpelweg naar de website te gaan en bij te houden hoelang het duurt. Om een beter beeld van de snelheid en eventuele problemen te krijgen, maken wij gebruik van de volgende tools:
Om tot een gedegen onderzoek te komen, voeren we elke test minstens 3 keer uit en nemen we het gemiddelde van deze resultaten. Vervolgens brengen we de resultaten in kaart, met eventuele optimalisatiepunten, en komen we uiteindelijk tot een complete performance-audit.
Benieuwd geworden naar wat we voor jou kunnen betekenen? Bekijk onze diensten, of neem contact met ons op.
You want to grow with us? Please inspire us with your dreams and ambitions! Work with us Every Day. You won’t regret it.
Culture - Wendy Cao
Every Day wordt partner Justdiggit
Marketing - Fiorique Werger
Every Day – Everywhere
Culture - Davy in 't Veen
High Performance Agency 2023 binnen DDA
Marketing - Melvin Giebels
Mogelijkheden & valkuilen van OpenAI en ChatGPT voor Online marketing
Awards - Sander Dircken
We zijn FD Gazellen!
Culture - Fiorique Werger
Summer Vibes met Every Day ☀️