Hoe zorg je dat jouw website een hoge positie krijgt op Google
We willen het allemaal. Een hoge positie in Google. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? In deze blog geven we een aantal handvaten.
Het draait voornamelijk om 3 dingen:
1. Relevantie
2. Kwaliteit
3. Gebruiksvriendelijkheid
Relevantie
Relevantie draait om hoe het aanbod (een webpagina) aansluit op de vraag van de zoeker (een bepaalde zoekwoordcombinatie). Wanneer je gevonden wilt worden op reclamebureau Roosendaal moet het voor de lezer en Google in 1 opslag duidelijk zijn dat je een reclamebureau bent in de omgeving Roosendaal.
Hoe doe je dit?
Schrijf letterlijk dat je een reclamebureau bent in Roosendaal. Zet het in de titel van de pagina. Zet het een aantal keer in de tekst en zet het in de metabeschrijving van de desbetreffende pagina.
Kwaliteit
De hoogte van een pagina in de zoekresultaten wordt bepaald door de kwaliteit van de pagina. Een relevante pagina maakt het nog geen goede pagina. Kwaliteit is een vrij breed begrip. Kwaliteit omvat alles wat iets zegt over hoe bezoekers de pagina ervaren. Dit zijn kwaliteitsindicatoren. De zoekmachine zelf kan niet zelf zien of jouw pagina goed is. Google wil namelijk alleen de meest nuttige webpagina’s bovenaan tonen. Er is namelijk geen persoon die de webpagina’s afgaat en leest.
De zoekmachine werkt met algoritmes. Ze kijken naar bepaalde data die iets zegt over de kwaliteit van de pagina. Google wil namelijk alleen de meest nuttige webpagina’s bovenaan tonen. In 2019 is het algoritme van Google zelflerend door een machine learning system. Ze kijken bijvoorbeeld naar hoe lang gebruikers op de pagina blijven, hoe vaak er wordt doorgeklikt op andere pagina’s naar jouw website en hoe vaak er iets wordt gedeeld door andere personen op social media.
Wat kun je doen?
Zet een video op de desbetreffende pagina. Hiermee zorg je ervoor dat gebruikers langer op de pagina blijven en wordt je dus beter geïndexeerd door Google.
Maar hoe meet Google jouw score?
De score die Google geeft is een geheim, maar er is wel een alternatief. Moz.com heeft een eigen algoritme ontwikkelt dat net als het algoritme van Google de kwaliteit van een pagina probeert te meten. De page authority en de domain authority. Ze proberen te berekenen wat de kans is dat een specifieke pagina gaat ranken in de zoekresultaten. De kans wordt uitgedrukt in een score (van 1 tot 100). Hoe hoger de score, hoe groter de kans is dat de pagina rankt.
Sneller een hoge score krijgen?
Naarmate je meer content schrijft, meer linkjes naar je website toe krijgt (backlinks) en meer volgers op social media hebt zal je score sneller stijgen en hiermee behaal je sneller hogere posities in Google.
Gebruiksvriendelijkheid
Als laatste is de gebruiksvriendelijkheid van de website ook belangrijk. Google wordt steeds slimmer en kan door zelflerende algoritmes steeds beter de gebruikerservaring van een website beoordelen. Voor een optimale vindbaarheid van je website is een gebruiksvriendelijke website bouwen een must.
Zorg dus altijd voor:
– Snelle laadtijd
– Duidelijke site structuur
– Mobielvriendelijke website
– Plaats call to action buttons
Tip: Op slimme zoekwoorden bovenaan in Google komen
Je kan beter een top 3 positie bemachtigen op een zoekwoord waar 100x per maand op gezocht wordt dan een 14de positie op een zoekwoord waar 1000 keer per maand op gezocht wordt.
Wil je bovenaan in Google komen? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op.