3 aandachtspunten en tips voor e-commerce websites
Je hebt een webshop. En nu? In deze blog behandelen we een aantal aandachtspunten en geven we tips hoe je beter kunt inspelen op de doelgroep met je e-commerce platform.
Tip 1 Social Media wordt het platform voor e-commerce
Social media blijft groeien en is het belangrijkste platform voor e-commerce. Even een paar cijfers:
- 37% van de online gebruikers geeft aan dat zij social media gebruiken om onderzoek te doen naar een bepaald product voordat ze deze gaan kopen.
- 84% van de online gebruikers vertrouwen online reviews.
- 96% van de jongeren gebruikt dagelijks social media.
Er zijn via social media steeds meer mogelijkheden om direct producten te verkopen. Denk hierbij aan Instagram Shopping. Momenteel wordt er op Instagram een proefversie gedraaid om direct een product te verkopen (Instagram Checkout). Ruim 20 merken waaronder H&M en Zara maken hier gebruik van. Zodra een gebruiker op een product klikt, wordt deze naar een (pop-up) afrekenscherm gestuurd. Daar kan de klant vervolgens de aankoop voltooien. Hiermee verklein je de afstand tussen inspiratie opdoen op social media en een aankoop voltooien via de webshop. Je gaat dus niet meer naar de webshop en de drempel om nog een keer door te klikken is hiermee weg.
Wat betekent dit voor jouw merk?
Deze ontwikkeling betekent dat er nieuwe kanalen toegevoegd moeten worden aan de e-commerce strategie. Naast de webshop zullen er ook op de social media kanalen producten moeten staan.
Tip 2 Content & Storytelling
De waarde van content en storystelling wordt ontzettend belangrijk. We zien steeds meer een verschuiving van product gedreven marketing naar een buyer experience. Waarbij het product onderdeel is van de marketing. De bezoeker verwacht dat de content steeds meer past bij hun gedrag, persoonlijke data, website gebruik en de fase waarin ze zich begeven.
Belangrijke tip is om out of the box te denken en creatief te zijn. Het gaat verder dan alleen de tekst en afbeeldingen. Denk aan een video, whitepaper of een quiz.
Tip 3 Implementeer een loyaliteitsprogramma
Nieuwe klanten aanzetten tot een eerste aankoop is lastiger dan bestaande klanten aan te zetten tot een nieuwe aankoop. Het is belangrijk dat je laat zien dat je het waardeert dat een klant, klant is. Loyaliteitsprogramma’s zijn daar perfect voor. Loyaliteitsprogramma’s brengen mensen terug naar de webshop.
Welke loyaliteitsprogramma’s zijn er?
- Premiums: Denk hierbij aan een Spotify account.
- Voordeelprogramma’s: Denk hierbij aan korting wanneer je meer afneemt.
- Spaaracties: Denk aan de voetbalplaatjes bij de Albert Heijn.
- Verjaardagskorting: Wanneer je jarig bent ontvang je korting.
Maar wat maakt een loyaliteitsprogramma succesvol?
- Stem de actie af op de kenmerken van je merk of product
- Maak het persoonlijk
Hulp nodig om e-commerce onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep? Neem dan contact met ons op.